[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
Idexing::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE  
..
نشریه مرور سیستماتیک

AWT IMAGE

..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
نشریه پرستاری
AWT IMAGE
..
پرستاری داخلی جراحی
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 1، شماره 1 - ( بهار 1392 ) ::
جلد 1 شماره 1 صفحات 71-63 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر آموزش همتا محور بر میزان افسردگی بیماران مبتلا به بیماری مولتیپل اسکلروزیس
علی دهقانی* ، سیما محمد خان کرمانشاهی ، ربابه معماریان ، حمید حجتی ، مرتضی شمسی زاده
د ع پ جهرم ، dehghani1388@yahoo.com
چکیده:   (45676 مشاهده)
مقدمه: مولتیپل اسکلروزیس یک بیماری مزمن و تحلیل برنده سلول‌های عصبی مرکزی است که باعث افسردگی در بیماران می‌گردد و افراد گروه همتا بهتر می‌توانند همتایان خود را به انتخاب رفتارهای بهداشتی مناسب تشویق نمایند. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش همتا محور بر افسردگی بیماران مولتیپل اسکلروزیس در سال 1390 انجام گردید. روش: در این مطالعه نیمه تجربی پس از نمونه‌گیری 110 بیمار مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس به روش غیرتصادفی در دسترس انتخاب گردیدند، نمونه‌ها به صورت تصادفی در دو گروه شاهد و مداخله تخصیص داده شدند. محیط پژوهش انجمن ام اس ایران بود. پس از آماده کردن گروه همتا، 6 جلسه آموزشی توسط افراد همتا برای گروه مداخله در طی 6 هفته انجام شد. جهت سنجش افسردگی از پرسشنامه بک استفاده گردید که قبل و بعد از 4 ماه در هر دو گروه تکمیل گردید. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS v.16 و آزمون‌های آماری کای‌دو، تی‌زوجی و تی‌مستقل آنالیز گردیدند. یافته‌ها: میانگین امتیاز افسردگی بین دو گروه قبل از مداخله با آزمون آماری تی‌مستقل اختلاف معناداری نشان نداد. لیکن بعد از اجرای مداخله این تفاوت بین دو گروه در میانگین امتیاز افسردگی معنادار شد (001/0=p). آزمون تی‌زوجی اختلاف معناداری در میانگین امتیاز افسردگی بیماران گروه مداخله بعد از آموزش همتا محور نشان داد (000/0=p)، در حالی که همین آزمون اختلاف معناداری در میانگین امتیاز افسردگی بیماران گروه شاهد نشان نداد. نتیجه‌گیری: آموزش همتا محور باعث کاهش افسردگی بیماران مولتیپل اسکلروزیس گردید. لذا استفاده از این رویکرد آموزشی در بیماران مولتیپل اسکلروزیس و بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن توصیه می‌شود.
واژه‌های کلیدی: مولتیپل اسکلروزیس، همتا محور، افسردگی، برنامه آموزشی
متن کامل [PDF 675 kb]   (61161 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1392/2/8 | پذیرش: 1392/2/8 | انتشار: 1392/2/8 | انتشار الکترونیک: 1392/2/8
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dehghani A, mohammad khan Kermanshahi S, memarian R, Hojati H, Shamsizadeh M. The effect of peer-led education on depression of multiple sclerosis patients. IJPN 2013; 1 (1) :63-71
URL: http://ijpn.ir/article-1-61-fa.html

دهقانی علی، محمد خان کرمانشاهی سیما، معماریان ربابه، حجتی حمید، شمسی زاده مرتضی. بررسی تأثیر آموزش همتا محور بر میزان افسردگی بیماران مبتلا به بیماری مولتیپل اسکلروزیس. روان پرستاری. 1392; 1 (1) :63-71

URL: http://ijpn.ir/article-1-61-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 1 - ( بهار 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه روان پرستاری Iranian Journal of  Psychiatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 48 queries by YEKTAWEB 4645